Brandul Meron a sărbătorit recent 6 ani de activitate, o cifră frumoasă, muncită, câștigată în rândul clienților cu multă pasiune, cu multă investiție în dezvoltarea business-ului și în angajați, cu nopți nedormite și un continuu proces de învățare, așa cum spune Crina Ciocian, Business Development Meron. Am profitat de momentul aniversar să aflăm mai multe despre povestea acestui business delicios, o rutină faină de dimineață sau loc de meetinguri și muncă pentru mulți dintre noi.
Ați sărbătorit recent 6 ani de la deschiderea primei locații Meron, îți mai amintești ziua aceea? A fost cu emoții?
„Da. Îmi amintesc foarte bine zilele dinaintea deschiderii primei locații, mai ales ziua când am avut deschiderea oficială. Backgroundul meu și al lui Bogdan este în organizare de evenimente business to business. Astfel că noi suntem obișnuiți cu deadline-uri și dacă ne asumăm un proiect, în speță un eveniment, acela se întâmplă la data și ora stabilită. 6 decembrie 2015 a fost o zi extrem de aglomerată. După ce am trimis invitațiile pentru deschidere, cu 10 zile înainte, ziua evenimentului ne-a surprins cu mobilierul incomplet, băile neterminate, să nu mai vorbesc despre curățenie și detaliile fine. Spre exemplu băncuțele au ajuns la prânz în locație cu dimensiuni greșite. Am fost nevoiți să le trimitem înapoi în atelier, iar din fericire oamenii cu care am colaborat, au fost prompți și s-au întors cu ele cu o jumătate de ora înainte de deschidere (la dimensiunile corecte). Practic mai multe echipe au muncit în paralel, literalmente, până la ora 18:00 când au sosit invitații.
Dar din toată nebunia acelei zilei ce mi-a rămas mie în minte: zâmbetele invitaților, sentimentul nostru de împlinire că am reușit să ducem la capăt un nou eveniment și că am reușit să materializam munca care s-a întins pe parcursul a câtorva luni. A ieșit bine, invitații nu au avut habar de haosul care era în locație în urma cu câteva momente, și toată lumea părea că se simte bine.„
Ați gândit din start o strategie de dezvoltare atât de amplă sau a venit natural, pe parcurs?
„Nu. Nu aveam habar ce înseamnă cafeaua de specialitate înainte de deschidere, cel puțin nu la modul în care o cunoaștem și o percepem acum. Am lucrat cu o agenție de PR specializată pe horeca, cu un arhitect și un designer, la fel cu experiență pe horeca, am făcut traininguri primelor echipe de bariști cu cei de la Origo care aveau deja experiență și aveau cafea foarte bună la momentul respectiv. Aș putea să spun că am început destul de bine, însă nu eram conștienți de cum ar trebui să fie un brand de specialty coffee. Apoi am început să mergem la toate festivaluri de cafea din afară, să stam de vorba cu oamenii din domeniu, am ajuns la fermele de cafea și abia după un timp am înțeles mai bine care ar trebui să fie parcursul Meron.
Din fericire avem libertatea să alegem pașii în dezvoltare. Și viteza cu care îi facem.„
Cum simți business-ul acum după 6 ani, a ajuns la maturitate sau mai e loc de creștere?
„Suntem în proces de consolidare, însă mai este loc de muncă și de îmbunătățiri. În acești ani am dezvoltat proceduri, am creat rețetare complexe, programe de training, am făcut mulți pasi pentru a crea din Meron un brand pe care să îl prezentăm cu mândrie oricărui specialist din domeniu. Recent, campionatul de barista din Austria a fost câștigat de către Junior Vargas folosind cafea prăjită de către Meron.
Avem colaborări cu coffee-shopuri din Europa care ne-a dat un feedback pozitiv legat de cafeaua Meron, ceea ce pentru noi este un semn că suntem pe drumul cel bun. Mai este loc de creștere. După ce te îndrăgostești de acest domeniu și iți dorești ca lucrurile să fie făcute cât mai aproape de perfecțiune, e greu să te mulțumești cu orice. Îmi doresc ca oamenii cu care lucrez să cunoască la perfecțiune produsul cu care lucrează. Să cunoască ferma de unde vine cafeaua, procesul prin care a trecut, cine a prăjit-o și câteva detalii în acest sens, să aibă o atitudine potrivită față de cei care ne trec pragul. Îmi doresc ca cei care ne trec pragul să respecte și să aprecieze grija noastră față de produs și de brandul nostru. Îmi doresc că echipa care ne înconjoară să aibă un parcurs cât mai îndelungat lângă noi și să crească alături de noi. Îmi doresc ca Meron să fie un brand de referință pentru industria cafelei de specialitate atât la nivel național cât și internațional.”
Ce planuri aveți cu brandul pe viitor?
„E greu de spus. Odată ce îți faci planuri, dacă acestea nu se îndeplinesc conform așteptărilor apar frustrările. În plus, punem prea mare presiune pe noi. Iar acum, de când a venit pandemia, cu atât mai mult, am renunțat în a ne planifica ceva. Luăm pas cu pas activitatea și ne facem planuri din aproape în aproape.”
Care este cafeaua ta preferată după 6 ani de Meron? Ce ai recomanda unui om care nu v-a trecut pragul încă, să spunem că intră prima data într-o locație Meron, ce să își comande?
„Aș putea să vorbesc o zi întreagă despre cafea. Despre fermele pe care le-am vizitat, despre oamenii pe care i-am cunoscut din această industrie, despre diferite origini pe care le-am gustat și m-au impresionat. Toate aceste interacțiuni m-au influențat și mi-au schimbat complet modul în care privesc cafeaua și modul în care o consum. O să aleg întotdeauna o cafea de specialitate proaspăt prăjită(cafeaua culeasă manual, bob cu bob, selectată, testată în prăjitorie și despre care cunosc toate detaliile: cine este fermierul, cine a prăjit-o, când a fost prăjită, cum a fost prăjită).
Beau de obicei espresso, simplu. Prefer stilul nordic de prăjire, mai light, adică acel espresso în care nu se simte amarul de cafea arsă. Ani la rândul obișnuiam să beau cafea cu lapte(poate chiar și un plic de zahăr) pentru că mi se părea că un espresso are gust a fiolă de algocalmin. Am înțeles de ce, după ce am intrat în contact cu cafeaua de specialitate.
Ce aș recomanda cuiva care trece prima dată pragul Meron: să întrebe despre originile de cafea care exista în acel moment în coffee shop și să ceară o recomandare barista-ului.
Un barista(în Meron și în multe coffee shopuri de specialitate) face mai mult decât să apese pe un buton și să prepare o cafea. Trece prin traininguri, învață despre cafea, învață despre cei ce cultivă cafeaua, despre cei care o prăjesc și trec prin evaluări constante. Unii dintre ei(m-aș bucura să spun că toți) sunt pasionați și respectă ceea ce fac atât ei cât și colegii lor, așa că îmi doresc ca cei care ne treg pragul să respecte la rândul lor produsul nostru și să aibe încredere în recomandările noastre.„
Au fost și momente grele și momente frumoase bănuiesc în 6 ani de activitate, ce ai învățat tu că antreprenor și ce sfaturi ai pentru alți tineri antreprenori ?
Ca orice antreprenor tânăr în Romania am întâmpinat multe situații dificile. Plecând de la faptul că nu avem o cultură antreprenorială și nici școli care să ne învețe cum să dezvoltăm un business, cum să luăm anumite decizii și cum manageriem echipe, am trecut și noi prin multe nopți nedormite și situații complicate. Însă, mai pozitivi din fire considerăm că experiențele frumoase cântăresc mult mai greu, dacă sunt puse în balanță.
Consider că un antreprenor trebuie:
– Să se afle într-un continuu proces de învățare și să fie conectat la tot ce se întâmplă în jurul lui pentru a putea înțelege contextul economic și social și pentru a putea intui care sunt trendurile sau ce urmează.
– Să vadă beneficiile financiare ca pe un rezultat, nu ca un scop al business-ului.
– Să își aleagă o echipă care să îl urmeze, unde respectul și încrederea unii în ceilalți să fie reciprocă.
– Să se echipeze cu multă răbdare. De cele mai multe ori, ceea ce scrii pe hârtie nu se potrivește cu realitatea care urmează.„
Dacă ai putea, ai schimba ceva din deciziiile luate în trecut pentru business?
Probabil că unele lucruri le-am face diferit, însă nu cred că ar schimba foarte mult prezentul. Este o vorba: câteodată câștigi, câteodată câștigi experiență. Așa văd și eu lucrurile. Nu obișnuiesc să analizez prea mult pentru a nu ajunge la regrete.
Cum reușești să îmbini viața personală cu munca, ai găsit echilbrul? Cum te relaxezi, ce iți place să faci în timpul liber?
„Pentru mine nu există muncă și timp liber, cel puțin nu așa cum sunt percepuți acești termeni în zilele noastre. Eu sunt aceeași și la ora 11:00 înainte de prânz și seara la ora 20:00.
Am început să am primul job încă din timpul liceului, așa că munca pentru mine nu e MUNCĂ. Nu aștept cu nerăbdare să vină wekendul sau cu groază ziua de luni. Sunt zile și zile, dar le iau așa cum vin și îmi e greu să înțeleg tineri care au puțin peste 20 de ani și se plâng că sunt obosiți mereu. Viața mea este așa cum mi-o doresc, pentru că fac ceea ce îmi place în cea mai mare parte a timpului. Lucrez cu oameni pe care îi apreciez și care îmi sunt dragi. Mi-e drag să beau cafea cu ei, să avem discuții despre industria noastră, brainstorminguri, discuții despre orice altceva care ține de cultura generală sau de ce se întâmplă în jurul nostru. Mi-e drag să merg cu ei la evenimente, mi-e drag de ei. Și de multe ori am senzația că sentimentul este reciproc, sau cel puțin așa sper 🙂
Îmi place foarte mult să călătoresc. Am vizitat până acum peste 30 de țări de la Japonia la Argentina și consider că acest lucru m-a ajutat să mă dezvolt și să ies din zona de confort. Călătoriile mele includ de fiecare dată și vizite la prăjitorii de cafea sau coffee-shopuri pentru a experimenta și a gusta cafele. S-a întâmplat să conduc 140 de km cu mașina pentru a bea o cafea de specialitate. Viața mea are un fir roșu pe lângă care se împletesc toate activitățile, interacțiunile și experiențele”.
Cum reușești să ai o echipă motivată, care să „traga” la aceiași căruță? Care e rețeta Meron?
„Asta este una dintre cel mai des întâlnite întrebări la majoritatea conferințelor de HR pe care le-am organizat de-a lungul timpului. O întrebare care apare tot mai des în orice companie și în orice domeniu pentru că ne confruntăm cu lipsa forței de muncă calificată. Pentru noi, pe lângă calitatea produsului cu care lucrăm acest subiect ocupă loc fruntaș. Avem colegi care sunt alături de noi încă de la început, ceea ce ne bucură enorm. Încercam să le oferim o platformă în care să se dezvolte atât profesional cât și personal, unde se fie respectați și apreciați. Am investit în echipamente și aparatură, spre exemplu avem unele dintre cele mai performante espressoare de pe piață. Organizam evenimente interne, competiții(acum mai puțin, în măsura în care ne permite contextul actual). Avem un sistem de salarizare bazat pe evaluări și performanță pentru a fi cât mai transparenți.„
Pentru bariști, oferim suport constant prin colegii de la training sau celelalte departamente suport. Am încercat să eliminam barierele de ierarhie și termeni precum angajat vs șef. Suntem colegi și spunem asta mereu. Pentru a ține oameni implicați și motivați cred că trebuie să îți alegi cu atenție căpitanii. Ei vor da tonul într-o echipă. Cele mai performate echipe au în frunte un manager foarte bun, iar noi, la rândul nostru, avem o relație foarte bună cu el(sau ea).
Vă gândiți să demarați și alte businessuri pe horeca sau în altă zonă ?
„Da. Avem mici schițe, însă nu le-aș putea numi planuri de business, în acest moment. Dar cum contextul este unul instabil și imprevizibil îmi este imposibil să le menționez.„
Credit foto: Clau Morar, arhiva personală Crina Ciocian