Home » Katai Robert- Ca să ai succes în podcast trebuie în primul rând să nu cauți succesul

Katai Robert- Ca să ai succes în podcast trebuie în primul rând să nu cauți succesul

Scris de: lifestyledecluj

Nu cred că există o descriere mai bună pentru Katai Robert decât determinare, pasiune, profesionalism și mult fler. Când unii nu înțelegeau cu ce se mănâncă instagram, Robi era deja activ pe rețea. Timpul a dovedit că a avut fler. Apoi, s-a apucat de podcast iar oamenii au ridicat iar din umeri. Robi a zâmbit, a tăcut și a făcut. Și iată că timpul i-a dat din nou dreptate.

Nu a împlinit încă 40 de ani, dar a trecut cu bine peste vârsta de 20 de ani, cum spune chiar el. Născut în Oradea dar adoptat de Cluj, Robi a venit hotărât să cucerească orașul. Iar orașul l-a primit cu brațele deschise, căci loc de oameni buni e întotdeauna. În octombrie 2014 a devenit Brand Evangelist al Bannersnack, unde a avut responsabilitatea să “evanghelizeze” mediul online folosind social media și content marketing. Astăzi e mândru product marketer la Creatopy (ex-Bannersnack). Cu un job full time și un podcast viral, Robi e însă și un familist convins care prețuiește timpul liber petrecut cu soția și cei doi copilași.

Pe 3 octombrie s-au făcut 4 ani de când a publicat primul episod din Katai Podcast. De atunci a strâns peste 6600 ore, 120 de episoade și 160,000 de downloads la un side project pe care l-a făcut în timpul liber, cu resurse limitate dar multă pasiune și dorință de a explora acest nou tărâm. 

Cu ce idei ai pornit podcastul și cum îl simți acum, la aniversarea a 4 ani?

Totul a început cu o idee simplă ”cum ar fi dacă” și de-acolo până la o întrebare pe Facebook a fost doar o licărire practică. Ceea ce a dus de fapt la câteva comentarii care mi-au dat un imbold extraordinar să fac ceva diferit. Desigur, sunt o persoană care caută să experimenteze lucrurile noi și care dorește să învețe cât mai mult pe propria-i piele, fapt care m-a dus să decid că trebuie să fac un proiect ca acesta. 

Nu am avut idei prea mărețe pentru acest podcast. Mi-am zis că ”ar fi fain să am propriul podcast” și după ce am ascultat vreo 3 ani la rând podcasturi în timp ce călătoream cu trenul, mergeam cu mașina sau făceam curățenie, am decis că e momentul să fiu și un creator, nu doar un consumator. 

După 4 ani podcastul este una dintre cele mai bune decizii profesionale pe care le-am luat până în momentul de față. Nu doar că am reușit să cunosc oameni extraordinari, să dobândesc abilități care să mă facă mai bun în ceea ce fac dar din câte observ am inspirat o mână de oameni să-nceapă și ei să aibă propriul podcast. Fapt care mă onorează!

Cate podcasturi ai avut în tot acest timp și cum îți selectezi invitații?

Am publicat până în momentul de față 122 de episoade. După calculele mele am publicat în fiecare lună 2.5 episoade, adică un episod la 2 săptămâni. Cumva asta e și constanța pe care o folosesc în publicarea episoadelor. Ceea ce le oferă oamenilor posibilitatea să asculte episodul și să nu intre în starea de FOMO (Fear Of Missing Out). 

Nu am un criteriu după care îmi selectez invitații. E o idee simplă; după oportunitate. Dacă reușesc să prind pe cineva într-o discuție într-un anumit cadru unde să fie ok și invitatul dar și eu, atunci îi dăm bice. De exemplu, podcastul Cristinei Bazavan a fost înregistrat într-un aeroport, cu Andi Moisescu la o masă într-un restaurant (nu, nu m-am dus la el în timp ce mânca, ci am știut amândoi că la o cină organizată ne vom așeza într-un colț al restaurantului să discutăm). Cu Adi Despot am înregistrat la un eveniment privat. 

Dacă există o persoană care face ceva lucruri extraordinare și apare în radarul meu, atunci cu cel mai mare drag fac acel episod. Desigur, unii dintre ei îmi sunt prieteni și cu alții am rămas într-o strânsă legătură după ce am făcut acel episod. 

Cine se ocupa de realizarea podcasturilor, ai o echipă în spate sau faci tot singur?

Tot ce înseamnă de la outreach guests, schedule calendar, record episode mă ocup eu (mai ales dacă sunt în deplasare sau dacă facem pe Zoom) dar după ce este gata episodul, vine munca de echipă. Îl am pe Robert Nagy, sound designerul podcastului, care face episodul să sune bine. Ascultă cu mare atenție tot episodul, știe cum să lase să curgă flow-ul, taie salive split sau alte lucruri care nu sunt ok ascultătorului. Apoi intervine Laura Rădescu, un transcriptor extraordinar, care scoate frumusețea din fiecare episod. Laura scote ideile principale, citatele, scrie textul din blog și mesajul de promovare. Și după ce aveam toate astea de la Robert și Laura, eu mă ocupam de promovare. Publicam pe site, pe social media, cream conținut în diferite formate și le publicam pe canalele mele de social media. Deci am o echipă extroardinară dar unele lucruri îmi place să le fac și eu. Că până la urmă e vorba aia, ”nu uita de unde ai pornit…

Top 3 amintiri faine legate de proiect

Cred că una dintre cele mai faine amintiri legate de podcast a fost ziua când am înregistrat cu Andreea Esca. A fost într-o zi de iarnă, când am fost invitat să vorbesc la o conferință de social media în București. Așa că am profitat de ocazie să prind și câțiva invitați foarte faini în podcast. Am vorbit cu Sonia Nechifor care m-a ajutat să mă conectez cu niște oameni minunați. Așadar, dimineața la ora 08:00 am ajuns la Sonia la birou unde am avut primul interviu cu Cristiana Andrei, apoi am continuat discuția cu Virgil Stănescu și am plecat la conferință. Ajuns la conferință, într-o jumătate de oră trebuia să încep să vorbesc și Sonia m-a sunat să-mi spună ”Faci ce faci, dar ai 20 de minute să vii înapoi la birou să faci interviul cu Andreea Esca”. Așa că m-am dus la organizatori și le-am zis că trebuie să plec și mă voi întoarce într-o oră. M-au ajutat dând pauza mai mare și eu am putut fugi la birou. Mi-am comandat un Uber. Le lua 20 de minute să vină după mine. Așa că m-am uitat în buzunar, am avut 20 de lei, și i-am zis șoferului că-i dau 20 de lei dacă mă duce pe strada unde e biroul Soniei. Am ajuns în timp să setez microfonul și să mă așez cu Andreea la discuție. Apoi după discuție mi-am făcut bagajele, mi-am comandat un Uber și am ajuns la timp la conferință cât să-mi țin prezentarea. Noah dacă asta nu a fost un moment intens da fain, altceva nu mai știu ce poate fi. 

Cel mai dificil de realizat podcast?

Cu domnul primar Emil Boc mi-am dorit să fac un podcast demult. Dar faptul că dânsul este foarte ocupat, nu puteam oricând și oricum să mă duc la el. Până când, într-o zi, Diana Apan mi-a spus că dânsul este dispus și are timp să înregistrăm un episod. Așa că anul trecut am reușit să fac acest episod și am discutat despre exact ce m-a interesat pe mine. Cum poate un primar al unui oraș precum Cluj-Napoca să ia decizii. Pentru că procesul de a lua decizii din poziția lui mi se pare extraordinar de interesant.

Ce beneficii ti-a adus podcastul?

Ah, ce întrebare interesantă. Zic ”interesantă” pentru că am făcut 2 carouseluri pe Instagram care mi-a arătat exact beneficiile pe care mi le-a adus.

https://www.instagram.com/p/CUl68bqrHfY/ 

https://www.instagram.com/p/CUwOK9Iqsfo/

Dar dacă unii dintre cititori nu sunt încă pe Instagram și vor să citească câteva beneficii, le voi enumera mai jos: 

  • Am reușit să pun pe picioare grupul de Facebook – Podcast Focus, care până azi strânge peste 1,100 de oameni pasionați de podcasting. 
  • Am ajuns să colaborez cu branduri extraordinare: de la Banca Transilvania, Mercedes-Benz, Telekom România, VISA, la Nespresso, Orange
  • Experiența mea mi-a oferit șansa să ajut și alte podcasturi să se pună pe picioare: ESCA, Neascultătorii, Hurducast, Oglinda din Baie, Lider Vertical, BT Talks
  • Am vorbit la iLikeIT (PROtv) despre cum să-ți faci studioul de podcast de acasă și la diferite evenimente precum Upgrade100, Webstock sau Podfest despre podcasting. 
  • Săptămână de săptămână primesc mesaje de la oameni care ascultă podcastul și spun că rămân cu idei extraordinare care i-a ajutat în viață. 

Desigur, sunt doar câteva beneficii palpabile. Dar poate una dintre cele mai faine beneficii pe care mi le-a adus a fost momentul când cineva mi-a spus ”după ce te-am ascultat, m-am apucat și eu de podcast…și acum viața mea s-a schimbat”

Cum vezi mai departe dezvoltarea podcastului?

Încă nu mi-am propus ceva anume să fac cu podcastul. Visez fie la un eveniment live în care să transpun Katai Podcast din online în offline cu oameni interesați de marketing și viață. Sau poate o școală de vară într-o cabană la munte cu oameni care vor să știe mai multe despre podcasting. Sau cine știe, o carte cu toate ideile scoase din podcast pentru cine nu vrea să asculte un podcast sau să se uite la video dar vrea să aibă o carte cu idei care să-i ajute în viață sau în marketing. Încă nu știu, dar cu siguranță vei vedea pe viitor pentru că voi avea grijă să anunț peste tot. Și la marketing, știi bine că mă pricep. 

Merită să ne apucăm azi de un podcast sau a trecut valul?

Merită. De ce nu? Dar de ce ai vrea să te apuci de un podcast? Să faci bani? Mai bine nu. Să-ți crești brandul personal? Nici asta. Am scris un articol de ce să nu te apuci de podcasting și care încă adună zeci de cititori. Gândește-te în felul următor, dacă nu reușești să ai o voce și să vorbești despre un subiect care te pasionează, fără să-ți aducă anumite beneficii materiale, atunci mai bine nu te apuca. Cel mai bine e să nu te apuci dacă vrei rezultatele peste noapte. Mai bine dă drumu la un cont de Youtube sau TikTok pentru că algoritmul acolo poate fi de partea ta. În podcasting trebuie să lucrezi de 10x mai mult ca să ai niște rezultate palpabile. 

Podcasturile se potrivesc oricui sau sunt potrivite doar pentru anumite nișe? De exemplu, prind mai bine cele de brand sau cele ale persoanelor fizice?

Oricare. Sunt branduri care nu vorbesc doar despre industria lor (exemplu Banca Transilvania care nu vorbește doar despre industria financiară sau bancară) și sunt personalități care fac un podcast pentru că pot ajunge la alte personalități cu povești faine. Nu cred că podcastingul se potrivește oricui, dar cred că oricine poate să-și facă un podcast dacă vrea. 

Ce sfaturi ai pentru cei care citesc acest material și se hotărăsc să se apuce de un podcast?

Dacă vrei să te apuci de podcasting, dă-i bice. I-ați telefonul, înregistrează 10 episoade. Dă-le în lume și voila, ai un podcast. Trimite la prieteni și familie. Dacă feedbackul este pozitiv, continuă. Dacă lumea nu e mișcată de ce zici tu, nici o problemă. Poți să fii încăpățânat/ă și să continui sau să-l lași așa. De multe ori ne oprim proiectele din cauza reacțiilor oamenilor. Well, eu cred că unele proiecte au un început și un sfârșit. Și oamenii deștepți știu când și cum să se oprească. 

Ce podcasturi din țară asculți? Dar din străinătate?

Asta cu ascultatul podcastului este puțin diferit la mine. Faptul că muncesc mult și creez mult, nu-mi mai dă șansa să stau să ascult un podcast. Aici în România nu prea ascult. Ok, uneori ascult Murdar pentru că îmi cere Hurducaș să vin cu feedback, dar nu am ceva ce ascult regulat. 

Din străinătate am câteva pe care le urmăresc: This Old Marketing (podcastul ăsta îl ascult deja de 7 ani și m-a ajutat super mult din punct de vedere profesional), apoi este podcastul Daily Dad (orice tată ar trebui să facă bine să asculte acest podcast de 3 minute pe zi), apoi am un podcast al lui Rick Warren – The Daily Hope, Unthinkable de Jay Acunzo sau unele serii de la Business Wars. Da nu vă imaginați că le ascult pe toate în fiecare zi, depinde de context, de chef și de oportunitate. 

Încerc în fiecare zi să-mi dau un timp de 30 de minute în care mă plimb pe stradă și să ascult un podcast. De cele mai multe ori reușesc, dar sunt și momente când vorbesc la telefon și atunci plimbarea mea are un alt scop. 

0 Comentariu
0

Related Articles

Lasă un comentariu

Acest site foloseste cookies . Vrem să ne asigurăm că esti ok cu politica noastră, dar poti opta sa nu fii. Sunt de acord Citeste mai multe

Privacy & Cookies Policy